• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش های زبان شناسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
شماره شماره 9
شماره شماره 8
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
صادقی, شهره. (1392). بررسی روند رشد مفاهیم عام در کودکان فارسی زبان. پژوهش های زبان شناسی, 5(9), 16-1.
شهره صادقی. "بررسی روند رشد مفاهیم عام در کودکان فارسی زبان". پژوهش های زبان شناسی, 5, 9, 1392, 16-1.
صادقی, شهره. (1392). 'بررسی روند رشد مفاهیم عام در کودکان فارسی زبان', پژوهش های زبان شناسی, 5(9), pp. 16-1.
صادقی, شهره. بررسی روند رشد مفاهیم عام در کودکان فارسی زبان. پژوهش های زبان شناسی, 1392; 5(9): 16-1.

بررسی روند رشد مفاهیم عام در کودکان فارسی زبان

مقاله 3، دوره 5، شماره 9، پاییز و زمستان 1392، صفحه 16-1  XML اصل مقاله (471 K)
نویسنده
شهره صادقی
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
عبارت‌های عام (مانند، گیاهان به آب نیاز دارند) به ویژگی‌های اصلی، پایدار و بی‌زمان کل مقوله اشاره‌می‌کنند و نقش مهمی در روند رشد پردازش مفهومی کودک ایفامی‌کنند. این عبارت‌ها‌ نمی‌توانند با استفاده از یک قاعده کلی شناخته‌شوند و مجموعه‌ای از اطلاعات زبانی و فرازبانی برای شناسایی و درک آن‌ها نیاز است. در مطالعه حاضر، با اجرای دو آزمون، توانایی 16 آزمودنی کودک از دو گروه سنی 3-4 و 4-5 سال در درک و تولید مفاهیم عام با استفاده از امکانات صرفی و نحوی موجود در جمله مورد بررسی قرارگرفت. یافته‌های به‌دست‌آمده نشان‌داد که در هر دو آزمون صرفی و نحوی،کودکان گروه سنی 4-5 سال عملکرد بهتری در درک و تولید اسم جنس نسبت به گروه سنی 3-4 سال داشتند. همچنین، کودکان هر دو گروه سنی از امکانات صرفی بیشتر از امکانات نحوی در پردازش اسم جنس استفاده‌کردند.
کلیدواژه‌ها
امکانات صرفی-نحوی؛ عبارت عام؛ اسم جنس؛ امکانات صرفی؛ نحوی؛ رشد زبان؛ کودک فارسی‌زبان
عنوان مقاله [English]
The study of developmental process of generic concepts in Persian-speking children
نویسندگان [English]
shohre sadeghi
Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
  Generic
sentences (e.g.,
GijAhAn be ?Ab nijAz dArӕnd “Plants
need water”) refer to essential, enduring and timeless properties of the category
and play a crucial role in the developmental trend of childrens’ conceptual
processing. Interpreting generic sentences requires integration of multiple
linguistic and non-linguistic cues rather than implementing a simple rule. The
present study focused on 3-4 and 4-5 year-olds’ (N = 16) use of morphosyntactic
cues to determine whether the NP in subject position of a sentence is generic
or not. The results of the data analysis revealed that in both morphological
and syntactic experiments, children in the 4-5 age group had higher level of linguistic
ability in the comprehension and production of generic noun phrases compared to
children in the 3-4 age group. Also, children of both age groups used
morphological cues rather than syntactic ones to process generic noun phrases.
  
کلیدواژه‌ها [English]
generic sentences, Persian-speaking children, generic noun, morphosyntactic cues, language development, Persian, speaking children
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 266
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.