تحلیل کلام
مریم السادات غیاثیان؛ مینا وندحسینی
چکیده
در پژوهش حاضر، تلاش شده است با استفاده از رویکرد تحلیلگفتمان چندوجهیت (چیاونگ، 2004) تصویرهای دیداری در بنرها و بیلبوردهایی توصیف و تحلیل شوند که دغدغۀ اصلی آنها کاهش دو بحران زیستمحیطیِ کمبود آب و آلودگی هوای تهران است که در طی سالهای 1394- 1393 در سطح کلانشهر تهران، نصب و در آرشیوِ سایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران در تاریخ فوق ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، تلاش شده است با استفاده از رویکرد تحلیلگفتمان چندوجهیت (چیاونگ، 2004) تصویرهای دیداری در بنرها و بیلبوردهایی توصیف و تحلیل شوند که دغدغۀ اصلی آنها کاهش دو بحران زیستمحیطیِ کمبود آب و آلودگی هوای تهران است که در طی سالهای 1394- 1393 در سطح کلانشهر تهران، نصب و در آرشیوِ سایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران در تاریخ فوق نگهداری شدهاند. همۀ نمونههای یافتشده توصیف و تحلیل شدهاند؛ اما به دلیل محدودیت، تنها شش نمونه بهطور تصادفی، انتخاب و در پژوهش حاضر به تفصیل ارائه شدهاند و برای نمونههای دیگر صرفاً گزارش تحلیل ارائه شده است. در پژوهش حاضر این سؤال مطرح است که تصویرهای دیداری در بنرها و بیلبوردها چگونه با بهکارگیری تحلیلگفتمان چندوجهیت به کاهش بحران کمبود آب و آلودگی هوا در کلانشهر تهران کمک میکنند. برای پاسخگویی به سؤال مذکور، از رویکرد چیاونگ (2004) بهره گرفته شده و فرض بر این است چنانچه مغایرتی بین عناصرِ تصویرهای دیداریِ شهرداری تهران و عناصر تشکیلدهندۀ ساختعام مشاهده نشود، تصویرهای دیداری مدنظر شرایط لازم را خواهند داشت تا بینندگان/ خوانندگان آن را بهطور کامل درک کنند؛ اما چنانچه مغایرتی مشاهده شود، فقط درصورت رفع مغایرت بهطور کامل بینندگان/ خوانندگان آن را درک میکنند. این پژوهش، توصیفی - تحلیلی است و بهطورکلی، یافتههای آن در راستای یافتههای چیاونگ (2004) است؛ اما گاهی مشاهده شده است با رویکرد چیاونگ مغایرت دارند. از پژوهش حاضر، نتیجهگیری میشود چنانچه تغییراتی در برخی عناصرِ مغایر صورت گیرد، بینندگان/ خوانندگان، آگهیها را در راستای اهداف آگهیدهندگان، رمزگشایی خواهند کرد. در آن صورت، آگهیدهندگان به هدف خود دست خواهند یافت که همانا کاهش بحرانهای زیستمحیطی است. درخور ذکر است در این پژوهش، بررسی کاهش بحران کمبود آب یا آلودگی محیط زیست از منظر شهروندان تهرانی مدنظر نیست.
تحلیل کلام
مریم السادات غیاثیان؛ اکبر شیرینی
چکیده
زبانشناسی زیستبومی رویکردی نوین در پژوهشهای زبانی است که به تبیین چرایی و چگونگی تأثیرگذاری کردارهای زبانی بر رفتار اجتماعی سخنوران زبانی و پیامدهای آن بر محیطزیست و گونههای زیستی میپردازد. بررسی جایگاه انسان و شیوهّ بازنمایی حیوانات در فرهنگ فارسی معین بر اساس دستاوردهای زبانشناسی زیستبومی هدف این پژوهش ...
بیشتر
زبانشناسی زیستبومی رویکردی نوین در پژوهشهای زبانی است که به تبیین چرایی و چگونگی تأثیرگذاری کردارهای زبانی بر رفتار اجتماعی سخنوران زبانی و پیامدهای آن بر محیطزیست و گونههای زیستی میپردازد. بررسی جایگاه انسان و شیوهّ بازنمایی حیوانات در فرهنگ فارسی معین بر اساس دستاوردهای زبانشناسی زیستبومی هدف این پژوهش است. این مقاله بر آن است تا به این پرسشها پاسخ دهد: چگونه میتوان انسانمداری حاکم در فرهنگ فارسی معین را درقالب یک انگارۀ پویای زبانی توصیف کرد؟ ملاکهای بهکار گرفته شده در تعریف حیوانات در این فرهنگ چیست؟ رابطۀ این ملاکها با پدیداری و پایداری مشکلات زیستی در کشورمان چگونه است؟ بدین منظور به بررسی تقابل انسان و محیط زیست و چگونگی بازنمود آن در فرهنگ فارسی معین میپردازیم. برای واکاوی انسانمداری، تمامی اسامی حیواناتی که در مجموعۀ چهار جلدی "فرهنگ فارسی معین" معرفی شدهاند، مورد بررسی قرار گرفته و نتایج در چهارچوب انگارۀ پیشنهادی تجزیه و تحلیل شدهاست. براساس یافتهها، کارکردهای اقتصادی، آرامش خاطر و ویژگیهای فیزیکی حیوانات مهمترین شاخصههای بازنمایی حیوانات در این فرهنگ میباشد. رمزگشایی از انسانمداری نهادینه شده در فرهنگ فارسیزبانها، آگاهی بخشی در مورد اهمیت گونههای زیستی و ضرورت بروز رسانی تعاریف حیوانات به منظور بازتاب دغدغههای زیستی مهمترین دستاوردهای پژوهش پیشرو میباشد.