رحیمه روح پرور؛ محمود بی جن خان؛ سعید حسن زاده؛ شهره جلایی؛ مجید اشرف گنجوی
دوره 4، شماره 7 ، پاییز و زمستان 1391، ، صفحه 93-106
چکیده
مقایسه صوتشناختی زمان شروع واک همخوانهای انفجاری دهانی آغاز کلمه در تولید گفتار کودکان ناشنوای کاشت حلزون شنوایی شده و شنوا نشان داد که در هر دو گروه از انفجاریهای واکدار و بیواک، میانگین زمان شروع واک کودکان کاشت حلزون، بیشتر از کودکان شنوا بود. به این معنا که در کودکان کاشت حلزون موارد کمتری از پیشواکداری وجود داشت. دلیل آن ...
بیشتر
مقایسه صوتشناختی زمان شروع واک همخوانهای انفجاری دهانی آغاز کلمه در تولید گفتار کودکان ناشنوای کاشت حلزون شنوایی شده و شنوا نشان داد که در هر دو گروه از انفجاریهای واکدار و بیواک، میانگین زمان شروع واک کودکان کاشت حلزون، بیشتر از کودکان شنوا بود. به این معنا که در کودکان کاشت حلزون موارد کمتری از پیشواکداری وجود داشت. دلیل آن هم تسلط کمتر کودکان کاشت حلزون بر ارتعاش تارآواها در تولید انفجاریهای واکدار، افزایش آگاهی واجشناختی در کودکان کاشت حلزون و اعمال اغراقآمیز آن، فقدان درونداد حسی در دوره حساس و حیاتی کسب مهارتهای ارتباطی در کسب زبان و گفتار در کودکان کاشت حلزون و نیاز سرنخهای صوتشناختی بیشتـر در حالت پیشاُفت واکی نسبت به پساُفت واکی است. در بیشتــر موارد، کمتــرین مقدار زمان شروع واک به محل تولید لبی و بیشترین آن بهدلیل وجود سطح مقطع بیشتر به محل تولید کام اختصاص داشت. در انفجاریهای واکدار، موارد کمتری از پیشواکداری در کودکان کاشت حلزون نسبت به کودکان شنوا وجود داشت. در بیشتر موارد، به دلیل تفاوت اندازه تارآواها در افراد مذکر و مؤنث و ایجاد اختلاف فشار بین بالا و زیر حنجره، میانگین زمان شروع واک در دختران بیشتر از پسران بود. ثابت شده است که تجربه و یادگیری هرچه زودتر زبان در درک گفتار و تشخیص مرزهای واجی و سرنخهای صوتشناختی اهمیت فراوان دارد، اما کودکان کاشت حلزون دو سال ابتدایی زندگی که دوران طلایی زبانآموزی است را از دست دادهاند و از تجربه زبانی کمتری برخوردارند.